Elbåtar i framtiden

Svenskar är ett båtälskande folk. En tredjedel färdas någon gång per säsong med fritidsbåt. Sveriges sjöar, älvar och kanaler är perfekta förutsättningar för ett rikt båtliv. En levande skärgård, allemansrätten, strandskyddet och fritt fiske längs våra kuster är något unikt och banar väg för båtintresset. I landet finns ca 800 000 fritidsbåtar, vilket innebär att var trettonde invånare äger en båt. Även om intresset för elbåtar har exploderat de senaste tio åren, så är det ännu så länge tunt om de mjukt surrande elmotorerna i våra vatten. Klimatfrågan engagerar allt fler, inte minst för fritidsbåtsägare. Båtar i svenska vatten släpper ut cirka 180 000 ton koldioxid per år, vilket är en tredjedel av utsläppen från inrikesflyget. Eldrivna färjor för passagerartrafik finns redan. Sträckan Helsingör-Helsingborg trafikeras av batteridrivna båtar. Två eldrivna pendelfärjor trafikerar redan Stockholm och ingår i stadens kollektivtrafik.

Utvecklingen går framåt

Utvecklingen av elbåtar har gått långsammare än av elbilar. Anledningen är att traditionella båtar är mer energikrävande. En normalstor båt drar i snitt 15 gånger mer bränsle än en bil. Så stor energiåtgång går inte att elektrifiera, batterierna räcker inte till. Infrastrukturen i skärgården är heller inte utbyggd med för få laddstationer. Men nu blåser förändringens vindar. Vi befinner oss i början av evolutionen och det tillkommer ständigt nya aktörer på marknaden. Sverige är ledande inom elbåtsbranschen och elmotorer säljer som smör. En av de första pionjärerna var Nimbus Nova 27 E-power för tio år sedan. Båten körde från Stockholm till Sandhamn i 20 knop med en elmotor på 134 kW, vilket motsvarar 400 hk. Batteriet tog 28 timmar att ladda med 230V. Idag har både motor- och batteritekniken utvecklats. Motorerna drar mindre el och batterierna är mer energieffektiva. Att byta till en eldriven utombordare är enkelt. Färre är de aktörer som bygger eldrivna båtar från grunden.

Utvecklingen går framåt
Utvecklingen går framåt

Elsnipor och monsterfarkoster

Det finns dock alternativ i alla storlekar och prisklasser. Alltifrån modesta elsnipor från Crescent som puttrar fram i blygsamma 5 knop upp till 8 timmar, till högpresterande farkoster från X Shore. X Shore är ett av Sveriges ledande elbåtsproducenter. Det drivs av Konrad Bergström i samarbete med Chalmers Tekniska högskola och Rolls Royce. Båtarna är marknadens modernaste, 100% elektriska, byggda av hållbara material med en skarp skandinavisk design. Det nyaste tillskottet, Eelex 6500 är en öppen elmotorbåt och finns i två modeller, 6,5 meter och 8 meter. Eeelex-modellerna är de mest tekniskt avancerade elbåtarna i den marina industrin. De tillhör de få elbåtar som kan nå toppfart på 40 knop, en marschfart på 25 knop, och åka 100 sjömil på bara en laddning. Målet är att göra den helt ljudlös. Med hjälp av Rolls Royce hydrodynamiska teknik där kuggarna aldrig rör varandra, kommer man snart nå målet. Förorenande rök och ljud är helt frånvarande med elbåtar. Natur, djurliv och människor blir inte störda när man ljudlöst glider fram på vattnet. X Shore skissar för närvarande på en eldriven kabinbåt. Priset är tyvärr inte för alla. X Shores toppresterande farkoster går lös på 3 miljoner. Crescents snipa har däremot en överkomlig prislapp på 150 000 kr inklusive motor.

Laddstationer

Svenska E-Sea utvecklar en helt ny laddstandard för elbåtar. Tanken är våra vattenvägar ska byggas ut med olika typer av laddstationer. Dels vanliga bryggladdare, men också mer avancerade snabbladdare för den stressande båttrafikanten.